mandag 4. juni 2018

Tankevirus - en bok til ettertanke


På et foredrag for en tid tilbake, ble jeg anbefalt å lese en bok av Hanne H. Brorson som heter "Tankevirus". I kveld leste jeg boka, den var lettlest og en tankevekker.

"Hver dag har 95% av oss tanker med paranoid, suicidalt, depressivt, 
angstfullt eller tvangspreget innhold"

Boka tar utgangspunkt i Anna, ei 38-år gammel dame som jobber på et kontor. Ho har nettopp begynt å bruke kontaktlinser, ho er forelsket i resepsjonisten der ho jobber og som mange andre har ho mange ulike tanker som bytter på å ta plass i hodet hennes.

Det første kapittelet i boka handler om vårt psykologiske immunforsvar og hvordan det jobber for at hver enkelt av oss skal ha en best mulig psykisk helse. Det er forskjellig hvordan hver enkelt av oss takler ulike typer påkjenninger.

"Tankevirus er nesten umerkelige mekanismer som angriper måten du tenker på" (Brorson 2012:13). 

Brorson skriver i boka om 13 ulike tankevirus; vær-perfekt-viruset, katastrofevirus, tenk-hvis-viruset, fareviruset, overtroviruset, tankeleserviruset, zoomvirus, sånn-er-det-bare-viruset, trenger-veldig-lite-bevis-før-jeg-konkluderer-viruset, falsk-følelse-virus, verdens-navle-viruset, svart/hvitt-virus, baksnakke-viruset.
Hver på sin måte er alle disse tankevirusene med på å påvirke dagen vår og hvordan vi har det med oss selv og omgivelsene. Alt etter om vi velger å lytte til virusene og lar dem bli en sannhet, vil det gjøre sitt til om vi lar dagen vår preges av positive eller negative tanker. 
"Du har til enhver tid tanker som beskriver virkeligheten på en god måte, og du har til enhver tid tanker som beskriver virkeligheten op en overdrevent negativ måte" (Brorson 2012:36).

For meg ble denne boka en tankevekker. Jeg lar meg altfor lett styre av de negative tankene. Brorson viser flere steder i boka til følgende, selv om du får 5 positive tilbakemeldinger og bare 1 negativ tilbakemelding, så er det den ene negative tilbakemeldingen du henger deg opp i. Jeg har det i alle fall slik. Hvorfor skal jeg la de negative tankene styre livet mitt? Jeg vet så altfor godt at jeg har det bedre gjennom å fokusere på det positive.

Det betyr ikke at jeg fra i dag av skal bli overdrevent positiv og dytte alle negative tanker til side. Jeg velger bare å la de negative tankene ta opp mindre plass i hodet mitt. 
Hjernen vår plasserer minner i nettverk, ett nettverk for positive minner og ett for negative minner. Tenker du på noe positivt, økes tilgangen til andre positive minner og motsatt. 

Vi velger selv hvilke minner vi ønsker å lagre mest av og hvorvidt vi lar en negativ opplevelse i en situasjon bli til en sannhet for kommende lignende situasjoner eller om vi tør kaste oss ut i det  på nytt for å gjøre en ny erfaring med et positivt utfall.


Været i Nord-Norge i det siste har vært skikkelig begredelig, regn, gufs og faktisk nysnø i fjelltoppene. Så kan jeg enten velge å bruke uendelig mye energi på å irritere meg over det, ELLER tenke at det er perfekt vær til å sitte inne under pledd og nyte en kopp varm kaffe. 

Jeg velger det siste. Godværet kommer tidsnok til oss også. 
Så får jeg heller ta en ny runde med epileringsmaskinen på leggene da.


Ha en fin kveld.
Takk for at du leste.


T. 04.06.18.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...