torsdag 7. juni 2018

Kæm va du som lita?


Kæm va du som lita?


Va du lykkelig, hadde mange venna?
Eller va du ho som ikkje tok plass,
som holdt sæ litt i bakgrunnen?

Tankan e mange om dagen, usikker på ka det e som gjør det.
Kan det være at æ føle så mykje har endra sæ sida oktober og skrivekurset?
Fra å leve et liv med ei maska på, kor æ bare eksisterte, har æ sida da gått i dybden.
Fått kontakt med alt det som bor på innsida, det æ hadde gjemt bort.

Den lille jenta venta tålmodig, langt der inne.
Ho visste at æ ville komme og hente ho, når æ va klar.

Æ tar mæ i å tenke tilbake til barndommen og oppveksten, de fleste minnan e god.
Det som ikkje va bra, det la æ tellside da æ reiste fra øya. Ikkje glemt, bare for vanskelig å tenke på.
På bildan æ finn i fotoalbumet mitt, ser æ ei jenta som virke glad og fornøyd.
Ho hadde ei storesøster som sikkert tell tider syntes ho va mest i veien og en lillebror som kom og tok all oppmerksomheta da ho hadde fått vært minst i 4 år.

Æ huska at æ følte meg elska, æ hadde familie rundt meg som ga meg bekreftelse på at æ va god nok som den æ va. Som lot mæ være mæ sjøl, fullt og heilt.
Forandringa skjedde gradvis, æ så mæ sjøl i andre sine øya.
De som sa at æ va stygg, feit og ingenting verdt.

Mesteparten av mitt voksne liv har æ trudd på det som blei sagt den gangen.
At æ ikkje va nåkka verdt, at æ ikkje måtte tru at æ va nåkka, ikkje kunne nåkka.
Selv om æ gang på gang fikk høre det motsatte.

No tør æ tru på meg sjøl, æ veit at det dem sa ikkje va sant.
Æ veit også kor lenge det gjør vondt å få høre slike ting.
Det e min oppgave å gjøre nåkka med det, forebygge at andre skal måtte gå gjennom det samme, gjøre det æ kan for at de som står midt oppi det blir sett og får den hjelpa de treng.

På sidelinja står den lille jenta og heie på mæ.
Ho like at æ har tatt tilbake kontrollen, at æ ser mæ sjøl i andre øya.
Som en som betyr nåkka, som kan gjøre en forskjell.


Takk for at du leste.


T. 07.06.18.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...