onsdag 18. oktober 2017

Finne sin egen flokk


I tillegg til de oppsatte skriveoppgavene vi fikk på skrivekurset, tok jeg med meg flere ting som ble sagt av kursholder. En av de tingene omhandlet det å finne "sin egen flokk".

På bakgrunn av det jeg har opplevd i barndommen og oppveksten med mobbing og utestengelse, har jeg slitt med å stole på andre mennesker og deres intensjoner. Jeg har vært skeptisk innstilt og alltid hatt i bakhodet en usikkerhet om hvorvidt de viser sitt sanne jeg, er de ærlige i forhold til hva de tenker og mener om den jeg er og det jeg sier?

Utad kan jeg kanskje virke som en sosial person, som er lett å bli kjent med og som tør ta ordet i ulike sammenhenger. I virkeligheten er jeg innerst inne fortsatt den lille jenta, utrygg og usikker, på let etter stabilitet og bekreftelse på at jeg er bra nok. Selv i jobben min hvor jeg i utgangspunktet føler meg på trygg grunn fordi jeg har lang erfaring og vid kompetanse på mange ulike områder, kan jeg ofte føle meg skjelven og usikker når jeg skal si noe. Enn hvis det jeg tenkte inni meg, som virket både gjennomtenkt og fornuftig, kommer ut og da høres både teit ut og totalt ute av sammenhengen?

Opp gjennom årene har jeg møtt mange mennesker, noen har vært flyktige bekjentskaper, andre har blitt med meg på veien videre. Noen har tappet meg for energi, noen har gitt meg energi. Mitt ønske er å ha personer i livet mitt som tilfører det noe positivt, som gir meg noe. Personer som kan støtte meg når jeg føler meg svak og som kan utfordre meg og grensene mine når jeg mest av alt ønsker å gi opp eller la være å prøve. Samtidig må jeg få ta egne avgjørelser og bli respektert for det. 

Venneflokken min er ikke stor, men den består av mennesker jeg respekterer, er glad i og som lar meg være meg selv. Sammen med vennene mine kan jeg le, gråte og av og til bare være stille. Jeg kan si alt og ingenting, og begge deler er greit. På hver sin måte er de med på å utfylle meg, gjøre meg til den jeg ønsker å være. Sterk og selvstendig i det ene øyeblikket, svak og hjelpeløs i det neste. 

Bruk tid til å finne ut hvem du ønsker å ha i din flokk, velg dem som gir deg noe. Gjennom å omringe deg med personer som tilfører deg noe godt, gis du muligheten til å være deg selv.

Hvem ønsker du å ha i DIN flokk, hvem skal du beholde, hvem kan du sende videre?

Takk for at du leste <3

T.18.10.17


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...