torsdag 11. oktober 2018

Vær raus - verdensdagen for psykisk helse


I går ble verdensdagen for psykisk helse markert.
I år var mottoet: Vær raus.

Å være raus med seg selv og andre, kan bidra til god psykisk helse.
På hjemmesiden til verdensdagen for psykisk helse stilles det spørsmål om hva vi gjør når vi møter personer ulik oss selv, har ulikhetene plass i samfunnet og klarer vi å akspetere ulikhetene?


Jeg mener at mangfold og ulikheter er det som bygger et samfunn.
Gjennom ulikhet ser vi at det er greit å være annerledes.
Å akseptere dette er ikke like lette for alle.

Det er mange som ikke tør være seg selv i frykt for å skille seg ut.
Jeg har selv vært der.

I mange tilfeller tror jeg det handler om uvitenhet og usikkerhet, når noen har problemer med å akspetere ulikhet og annerledeshet. 
Det føles kanskje tryggere at alt og alle er like, innenfor den samme boksen?

På samme tid tenker jeg at det å måtte passe inn i den samme boksen, blir som å leve i fangenskap. 
Å hele tiden måtte tenke på om det man gjør er innafor eller utenfor det som er akseptert for å få være en del av fellesskapet.

Å være raus handler blant annet om det å akspetere at vi er ulike, skape rom for annerledeshet.
Jeg har et ønske om at vi alle jobber med oss selv for å nå dette målet.
Det vil ta tid, det er ikke gjort på en dag.

Hvis vi alle starter med oss selv, tenker jeg at mye er gjort.
Små skritt, litt hver dag.

Vær raus - start med deg selv.



Takk for at du leste.


T. 11.10.18.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...