søndag 7. oktober 2018

Til deg, du sterke mamma

Til deg, du sterke mamma
som gjer så godt du vinn
Til deg, du sterke mamma
som tørkar våte kinn
Du, som er der i dagen -
med omsorg, varme, trøyst
Som lindrar barnets gråt 
med varleg, kjærleg røyst

Til deg, du sterke mamma
som ofte kjenner tvil
Som trass i eigne kjensler
deler raust av varme smil
Som kjenner på ei uvisse -
gjer eg feil, rett eller godt
Som kjenner tyngd av ansvaret
for barna du har fått

Til deg, du sterke mamma
så sliten du kan bli
Men snart er barna store -
og barnetida forbi
Til deg, du sterke mamma
med sarte nerver i kveld
Kjenn kjærleiken i hjarte -
det er band som held... ♡



Diktet over fikk jeg tilsendt på Messenger hos pappan min for litt over ei uke sida. Det er fra Festsongen - tekst og poesi si Facebook side.
Akkurat da satt jeg og tenkte på det å være mamma, at det er en av de største og mest meningsfulle oppgavene jeg har fått i livet. Både på godt og vondt.

Det er ingen tvil om at det er en tøff oppgave.
Mange valg skal tas, noen er lettere enn andre.
Noe blir riktig, noe blir feil.

Kjærligheten til mine barn kan ikke sammenlignes med noe annet.
Når barna mine gleder seg over noe de har gjort bra, gleder jeg meg dobbelt.
Når de er lei seg, kjennes det ut som hjertet mitt skal briste. Om jeg hadde kunnet, ville jeg tatt smerten for dem.

De må gjøre sine erfaringer, det er det de lærer av.
Jeg kan bare gå ved siden og støtte dem på ferden.
Fordi jeg elsker dem.


Takk for at du leste.


T. 07.10.18

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...