lørdag 6. april 2019

Det handler om å se barna

                                                     Bilderesultat for av og til

Da jeg scrolla gjennom feeden på Facebook i morges, kom jeg over et innlegg fra hjemmesida til Jørgine/Funkygine. Jeg synes ho er til stor inspirasjon i forhold til trening og kosthold, samt at jeg har hatt mang en god latter når jeg har fulgt reisen ho har hatt sammen med Vegard Harm.
Denne gangen la jeg merke til at ho frontet hvor viktig det er for barn med gode støttespillere.
Ho delte en video fra organisasjonen Av- og -til, en organisasjon for godt alkovett. På sin hjemmeside skriver organisasjonen at i 2017 kjøpte hver av oss nesten 7 liter ren alkohol, samme år ble det solgt nesten 354 millioner liter av ulike typer alkoholholdig drikke. Av-og -til ønsker å skape en bevisstgjøring og refleksjon hos den enkelte omkring alkoholinntak og-vaner.

Barn trenger gode støttespillere. 

I videoen til Av- og -til handler det om støttespillere innenfor idretten.
Å være en god støttespiller handler om å se.
Se det som ikke synes, se tegnene og reagere dersom det trengs.
Kanskje er det ikke så mye som skal til.
Et klapp på skuldra, å vise at du bryr deg.
Et oppmuntrende smil, vise at du ser dem.

Noen ganger må du gripe inn. Si fra.
Finne andre som kan hjelpe. Som kan mer om de vanskelige temaene.

Alkoholbruk er et tema mange anser som en privatsak. De fleste har en mening om det.
Av- og -til sier noe om at befolkningen i alle samfunn drikker alkohol på sin typiske måte, det blir et eget drikkemønster. Drikkemønsteret i Norge har endret seg med årene.
Alder, utdanning og hvor man bor har mye å si for hvordan og hva vi drikker.
I tillegg har det mye å si hvilke alkoholvaner du har vokst opp med å se i nærmiljøet ditt, i familien din, blant vennene dine.

Funkygine ber oss om å ikke være den voksne som sender skråblikk til barnet som aldri blir henta på trening, som synes at et barn er ufyselig, uhøflig eller oppfører seg på en måte som du ikke synes er akseptabel.

Vi kan ikke vite hva som er årsaken til dette. 

Vi må tørre å se bak den ytre fasaden.
Skrape litt i overflaten.
Sannsynligvis vil det ta tid.
Å vinne tilliten, å komme inn under huden.

Det handler om å være et medmenneske.
Lytte til hjertestemmen, til magefølelsen.

Kanskje var det du som gjorde at barnet fikk den hjelpen det trengte?

Det handler om å se barna. 


Takk for at du leste.


T. 06.04.19.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...