onsdag 27. februar 2019

"Du kan ikkje klara alt"


Et dikt av Solveig Johanne Grønstøl fra 2018 som ble postet på Facebook av en kollega, 
gjorde inntrykk på meg i dag.

Du kan ikkje klara alt
Du som måtte gå alle omvegane
Alle ekstramila
Du kan ikkje klara alt

Du kan ikkje klara alt
Du som måtte
forsera dei stupbratte fjella
og vandra gjennom dei
endelause solmørke dalane
med gnagande sko
og overfylt sekk
Du kan ikkje klara alt

Dei som kunne ta hovudvegen
kom fort fram
Men du
måtte bruka krefter
for eit heilt liv

Du klarer mykje
Men du klarer ikkje alt
Så sett deg her litt
og kvil deg til morgonen kjem
Når sola gryr går vi saman

Jeg har den siste tiden kjent på smerter i forbindelse med ryggprolaps og nerve i klem i korsryggen, noe som til slutt endte med operasjon. 
Jeg er ufattelig takknemlig for at jeg ble hørt og at det ble tatt på alvor såpass fort, slik at jeg ble operert og i dag omtrent er smertefri forutenom sårsmerter og andre bivirkninger etter operasjonen.

Når jeg leste diktet ovenfor kom jeg til å tenke på at vi alle i perioder, lange eller korte, har smerter på ulik vis. For noen er det fysisk smerte, for andre kan det være psykisk.
Hvordan vi klarer å stå i disse smertene, varierer alt ut fra hvem vi er og hva vi har opplevd. 

Jeg tror på å senke kravene til oss selv, tillate oss selv å ha vondt.
Og når DU er klar for det, heve blikket og finne din vei videre. 
Det finnes ingen fasit på når dette tidspunktet er, det må hver enkelt finne ut.


Takk for at du leste. 

T. 27.02.19

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...