søndag 25. august 2019

Morgentur i duggvått gress


Jeg trår så varsomt jeg bare kan
Vil ikke ødelegge magien fra morgendugget
Tusenvis av dråper fra natten ligger på gress-stråenes overflate

Sauene ved beiteporten lokket meg ut
Selv om en nytrykket kaffekopp sto på bordet å ventet
Alenetid på morgenen før resten av huset våkner til liv

Motbakkene tidlig på morgenen setter hjertepumpa i gang
Kan ikke huske det var så tungt et par dager i forveien
Jeg sliter meg oppover

Rett ved porten står de
To søyer med to lam hver
Ser på meg med trøtte blikk

Skjønt deres dag startet for flere timer siden
Lenge før noen av oss tenkte tanken på å våkne
Når varmen fra dyna omkranset kroppen

De ser på meg, nysgjerrig, samtidig på vakt
Jeg snakker til dem med rolig stemme
Hilser dem velkommen hjem fra sommerbeite på fjellet

Jeg lukker porten inn til beitet forsiktig opp
Går rolig rundt dem, lar dem forstå at jeg ikke er noen fare
De lunter inn i beitet og slår seg til ro ved saltsteinen

Når porten er lukket bak dem
Setter jeg meg ned på huk og lokker dem til meg
Den ene søya kommer til meg og lukter på hånda mi

Etter ei lita stund går ho videre 
Sammen med den lille flokken sin
Mot skogholtet der ho kan finne skygge

Jeg går ned til kaffekoppen som er blitt lunken
Verdien i en morgentur i duggvått gress
Teller mer enn glovarm kaffe


Takk for at du leste.


T. 25.08.19

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...