lørdag 26. oktober 2019

Den lille jenta gjorde dagen min bedre


Den første snøen er kommet og med den kommer en egen ro, både utendørs og på innsiden hos meg selv. Som om pauseknappen trykkes ned og et lokk er lagt på det som var. Jeg fylles med en indre ro når høst går over til vinter, jeg kjenner at kroppen går inn i en fase hvor jeg sparer litt på energien.

I det forrige innlegget skrev jeg om at jeg har landa litt i mitt eget liv. Fra å alltid være på søken etter noe mer, har jeg innsett at jeg har det bra der jeg er nå. En kommentar fra en person jeg setter veldig høyt og er glad i, gjorde at jeg kjente på at det er her jeg trengs nå. Det betyr ikke at jeg setter drømmene mine til side, tida er bare ikke inne akkurat nå.

I dag får jeg besøk av en person som fyller livet mitt med god energi, jeg ser fram til en god klem og en god samtale. Jeg er blitt mer bevisst på å omringe meg selv med det som gjør meg godt og at jeg skal bruke energien min på gode ting. På den måten unngår jeg å slite meg ut og gjennom å vise omsorg for meg selv, har jeg mer å gi til andre.

For et par dager siden fikk jeg en kommentar fra en av de små der jeg jobber. Jeg hadde satt opp panneluggen min og da vi møttes aller snarest i en hektisk håndvask-situasjon på badet, kikker ho opp på meg og sier; "Fin sveis!". Jeg takket og svarte at jeg likte hennes sveis også. Så lite er det som skal til for at noen får en bedre dag, jeg tenkte på kommentaren fra den lille jenta flere ganger den dagen og smilte med meg selv. Det er så lite som skal til for å glede et annet menneske, jeg følte meg sett av den lille jenta og gjennom at jeg takket og sa at jeg likte hennes sveis også ble det en fin liten samtale mellom oss to.

Barn er observante, de ser detaljer og forandringer. Den lille jenta så at jeg hadde gjort noe annerledes med håret mitt og valgte å kommentere det. Jeg tror vi voksne kunne blitt flinkere til å gjøre nettopp det, vise at vi ser hverandre. Det trenger ikke være det store, bare en liten kommentar i forbifarta, et klapp på skuldra. Mer skal ikke til, før noen føler seg sett. Kanskje hadde nettopp denne personen en litt kjip dag, mye å tenke på og når du får en kommentar som gjør at du føler deg sett kommer tankene over på noe annet. Kommentaren fra den lille jenta på badet gjorde i alle fall min dag bedre.

Føler du deg sett av de du har rundt deg? Kanskje kan du gjøre en begynnelse selv, se deg omkring, kanskje får du øye på noen som trenger en liten oppmuntring. Da kan du være den som gir denne personen gnisten tilbake i øynene. Vis omsorg for deg selv og andre, det gir energi. Gjennom å glede andre, finner du glede selv.


Tusen takk for at du leste.


T. 26.10.19.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...