onsdag 26. desember 2018

Tåler du stillheten?


Den nederlandske psykologen Namkje Koudenburg ville for noen år siden finne ut, hvor lang tid det tar før stillheten blir ubehagelig. Dette testet hun ut på 102 studenter.

Fire sekunder.

Vi er omringet av lyd mesteparten av tiden.
Hvorfor er det slik at stillheten føles trykkende etter kort tid?
Hva er det som gjør at det i løpet av en samtale oppleves ubehagelig hvis pausene blir for lange?

Jeg liker stillheten.
På samme tid liker jeg lyd.

Men jeg må ha valgt selv å være tilstede i alle lydene.
Dersom lydene blir for sterke og over for lang tid, blir det påtrengende.

Jeg er glad i musikk.
Den type lyd setter jeg pris på.

Av og til velger jeg stillheten.
Når jeg står opp lenge før resten av familien på morgenen.
Når jeg går tur i skogen.
Jeg ønsker å velge stillheten oftere.
Det gjør meg godt.

Stillheten er enklere å stå i alene.
Sammen med andre er det for mange ikke like lett.

Hvorfor er det slik?

Psykolog Olga Lehmann omtaler stillheten som en superkraft.
Som et forstørrelsesglass som gjør oss oppmerksomme på våre egne følelser.
Når hun underviste lot ho studentene starte dagen med en stille halvtime.

I Halden fengsel skulle seks innsatte være stille i 21 dager.
Målet var å gjøre dem til bedre mennesker.
Ingen av dem som deltok og som fullførte straffen sin, havnet i fengsel igjen.

Konklusjonen blant innsatte og ansatte i fengselet var at stillheten forandrer.

Skipsfart-giganten Wilhelmsen i Bærum kommune har valgt å gi sine ansatte muligheten til en halvtimes stille start på uka.

Men stillheten kan også oppleves vond for noen.
Stillheten forbindes med ensomhet.
For den som sitter alene understreker stillheten at du er alene.

I dagens samfunn hvor vi preges av stress, krav og effektivitet
kan stillheten oppleves som en trussel.
Når det blir stille skjer det jo ingenting?

Jeg tenker stikk motsatt.
Når det blir stille tenker jeg bedre.
Pulsen senker seg og jeg kan gå inn i meg selv.

Derfor setter jeg slik pris på de stille stundene jeg har.
Når jeg bare kan være.
Bare være i nuet.

Mitt mål for 2019 er at jeg skal finne rom for flere slike stunder.
Til å være stille og til å nyte stillheten.
Kanskje gjøre alvor av å sette meg mer inn i mindfullness og meditasjon.
Jeg har troen på at det vil gjøre meg godt.

Takler du stillheten?


Takk for at du leste.


T. 26.12.18.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...