lørdag 4. januar 2020

Leve livet langsommere


På denne tida for et år siden merka jeg at ryggen min ikke fungerte som den skulle.
Jeg har alltid hatt en litt kranglete rygg og årlig hatt perioder hvor jeg hadde såpass smerter at jeg måtte ta litt sterkere smertestillende slik at muskulatur fikk slappe av, men det gikk alltid over.
Ikke denne gangen.
Smertene tiltok og ble bare verre og verre, det endte med full sykemelding og en liste over smertestillende som økte i dose og hvor hyppig de skulle tas.
På slutten lå jeg mest i en døs og når jeg tenker tilbake til det, så blir jeg skikkelig lei meg og litt skremt over hvor ille det var. Noe av tida er som et sort hull. En av de tingene som er mest sårt fra den tida, er at jeg hadde så vondt og brukte så sterke smertestillende at jeg fikk ikke med meg når minstemann gikk for å legge seg. Til det var jeg for sløv til å få det med meg.

Heldigvis ble jeg hørt. I slutten av februar ble jeg operert og ryggen min har fungert godt siden da. Jeg føler meg heldig og ubeskrivelig takknemlig som ble operert og at resultatet ble så bra. Det er mange der ute som ikke er like heldige.

Med tida for et år tilbake friskt i minne, kan jeg daglig kjenne på hvor heldig jeg er. Jeg tar meg i å nyte hver dag på en helt annen måte en før. Når jeg er sliten eller ting går meg litt i mot, så klarer jeg på en bedre måte enn tidligere å børste det av meg og gå videre, i stedet for å synke enda lengre ned i det og synes synd på meg selv.

For noen dager siden da jeg var på trugetur kom det to setninger til meg, hjertestemmen min krevde å bli hørt og jeg tok meg tid til å lytte;

Leve livet langsommere og ta tida tilbake.

Disse to setningene vil være mine mål for det nye året og tida framover. Jeg skal lytte mer til det kroppen signaliserer, ta mer vare på øyeblikkene og nyte å bare være. Jeg er ikke tjent med å pakke dagene fulle med må-gjøre ting og aldri gi meg selv hvile. Derfor skal jeg ble bedre på å gjøre mer av det jeg vil der og da, la kroppen og dagsformen styre mer hva dagene mine skal inneholde.
De daglige rutinene og gjøremålene vil være der i tillegg, men dagene mine skal også inneholde mer av det jeg trenger og har behov for. Jeg skal gjøre mer av det som gir livet mitt mening, for meg. Jeg skal være min egen støttespiller og spille mer på lag med meg selv og kroppen min.

Lytter du til det din kropp prøver å si deg?


Takk for at du leste.


T. 04.01.20.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...