lørdag 11. januar 2020

Hvis jeg fikk skape...



"Hvis jeg fikk skape akkurat det jeg ønsket, ville det se slik ut"

Takk og lov for skriveoppgavene jeg får tilsendt på mail fra Lill Karin, uten dem hadde jeg ikke satt av tid til å skrive ned ordene jeg går med inni meg. Jeg trenger noe(n) som "tvinger" meg til å roe ned, til å følge målene jeg satte meg for det nye året: Leve livet langsommere og ta tida tilbake. Foreløpig er det kun blaff av dette, men jeg prøver og litt er vel bedre enn ingenting?

* * *

Hvis jeg fikk skape akkurat det jeg ønsket ville jeg lagd en hverdag for meg og mine nærmeste hvor vi fikk bruke mer tid sammen, uten alle ytre forstyrrelser og annet som tar fokuset bort fra det jeg opplever som det viktigste. Å bare være sammen, nyte de små øyeblikkene. 

Hvis jeg fikk skape akkurat det jeg ønsket ville jeg lagt til rette for at de som sliter, skulle få den hjelpen de trenger. Uten å måtte rope høyest, uten å måtte kunne alle de riktige ordene, uten å måtte være sterk nok til å ta kampen alene, uten å kunne alle regler og forskrifter på forhånd for å vite hvilken hjelp de har rett til. 

Hvis jeg fikk skape akkurat det jeg ønsket ville jeg valgt en natur hvor det var plass til alle arter, hvor de kunne leve, skape nytt liv, finne den næringen de trengte.En natur hvor det også var plass til mennesket, som kunne trekke ut for å finne ro og ny energi, men som også visste hvordan vi på best mulig måte kan ta vare på naturen og de ressursene som finnes der slik at det er noe å gi videre til fremtidige generasjoner. 

Hvis jeg fikk skape akkurat det jeg ønsket ville det vært et varmere og mer inkluderende samfunn, hvor vi i stedet for å se kun oss selv og egne behov, ble flinkere til å se utenfor vår egen boble. Hvor fordommer og uvitenhet, ble byttet ut med nysgjerrighet og et ønske om å lære, få ny kunnskap. Hvor vi tok oss bedre tid til å lytte mer til det andre har å si, være mer tilstede for hverandre, åpne øynene og se det som ikke er like lett å si med ord. Et samfunn hvor de som har mye, deler med dem som har mindre, hvor ressursene er mer rettferdig fordelt. Hvor verdien av et menneske ikke er HVA DET EIER, men HVEM DET ER. Et samfunn hvor vi tar oss tid til å bli kjent med menneskene vi har rundt oss. 

Hvis jeg fikk skape akkurat det jeg ønsket ville det være en hverdag med mer plass til stillheten. 

* * *

Dette var noen av tankene mine en tidlig lørdags morgen. Det kjennes godt å skrive litt, få tankene ned på "papiret". Det gir meg en god følelse innvendig, jeg kjenner at pulsen roer seg. Jeg setter pris på slike stunder alene, før resten av familien våkner. 

Jeg ønsker deg en god dag, fylt med det du ønsker.


Takk for at du leste. 


T. 11.01.20.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Et lite ansikt grimete av gråt

  Ei skitten hand strekker seg mot meg Et ansikt grimete av gråt møter blikket mitt Redselen står skrevet i det lille ansiktet Bildene som m...