tirsdag 24. desember 2019

Eier du flere enn 7 ting?


I går kveld satt vi å så på et TV-program hvor Lars Saabye Christensen var en av de som deltok. Programlederen snakket med de som var i studio om deres forhold til jul? Hvorpå Saabye Christensen henviste til et østlig visdomsord;

Eier du flere enn 7 ting, er det tingene som eier deg

Jeg bet meg merke i dette visdomsordet, og tenkte at det er nok flere enn meg som er i den situasjonen at de eier flere enn 7 ting. At denne setningen ble nevnt akkurat nå når vi står foran ei tid med overflod av mat, drikke, gaver og mer, var kanskje tilfeldig, men det ga meg en tankevekker og et utgangspunkt for dette blogginnlegget. 

Å leve et liv uten ting er ikke et mål for meg, men jeg kjenner at det å ha et bevisst forhold til tingene kan være fornuftig. Etterhvert som jeg har blitt eldre, har mitt syn på jula endret seg. Det er jeg neppe alene om. Jeg har tenkt at det var alderen. Misforstå meg rett, jeg ELSKER gaver! Samtidig så ser jeg at jeg for hvert år setter mer og mer pris på andre ting enn gavene. Tid sammen med familie, god mat, fine programmer på TV og radio, sene kvelder og late morgener, for å nevne noe. Barna mine er blitt eldre, fortsatt ser jeg at minstemann ser veldig fram til julaften og gavene. De to eldste begynner nok litt som meg å se andre verdier i denne høytiden. 

I dagens overflodssamfunn er det lett å la seg rive med og bli overbevist om at vi har behov for alskens duppeditter og tekniske hjelpemidler. Jeg kjenner at dette har endret seg for meg og velger heller å se verdien i mellommenneskelige relasjoner og det å se hverandre som mennesker.

I går da jeg dro fra jobb, gikk jeg runden og ga en god klem til mine kolleger. Jeg ønsket dem god jul og tenkte at det unner jeg dem virkelig. Vi har godt av et avbrekk fra en hektisk hverdag hvor vi alle står på for å bidra til at hver og en får dager fylte med gode opplevelser, nærhet og omsorg. 
Da jeg kom hjem, kjente jeg på takknemlighet. Takknemlighet for at jeg har mine rundt meg. For mange er julehøytida ei sår tid, da det merkes ekstra godt de som ikke er der lengre. Jeg har et håp om at de som kjenner på sorg og vonde følelser i denne tida, slipper å sitte alene.

Nå vi nå går inn i julehøytiden, vet jeg at den vil bringe med seg gode ting for meg og min lille familie. Vi senker skuldrene, vi gir hverandre tid, spiller brettspill, spiser god mat og bare ER sammen. 

Jeg føler meg heldig. 


Med ønske om ei god jul til dere alle, takke for at dere leser bloggen. 


T. 24.12.19. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Har du noen?

When you are under too long, who are the people that will look for you, notice you aren`t surfacing, and dive in to pull you to the surface ...